الإثنين 16 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

حكايه بنت اسمها ازهار

انت في الصفحة 1 من 4 صفحات

موقع أيام نيوز

٢ والأخير..
ولما فتحت الباب علشان تشوف إيه مصدر الكركبة دي .. شافت الإيد خارجة من وسط الضلمة ومسكت شعرها !! .
فضلنا على الوضح السيء دا فترة طويلة .. عارف إنت الملاكم إللي مش عارف يتفادى ضربات اللي قدامه واستسلم
إحنا كنا كدا .. مش ملاحقين على المشاكل والمصاېب .. وبدأنا منقفلش القرآن خالص من البيت وكل يوم نمسح الشقة كلها بماية وملح زاي ما الشيخ قالنا .
لحد ماقررنا نبيع الشقة ونمشي ونشوف أي مكان تاني .. بس للأسف الشقة بقى سمعتها سابقاها ومحدش رضي يشتريها وفضلنا فيها .. لحد ما خلاص .. بقينا منهتمش بإللي بنشوفه .

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
والأيام عدت بسرعة جدا و كبرت و خلصت الثانوية العامة بتقدير الحمد لله ممتاز وقررت أدرس هندسة .
إضطريت أتغرب عن اهلي وأدرس في مدينة بعيدة لأن التخصص اللي كنت عايزاه مكنش موجود في منطقتنا.
وبما إني إتغربت فسكنت في سكن طالبات كبير .
في كل غرفة بنتين.. السكن عبارة عن طابقين فيهم غرف على اليمين والشمال ومطبخ واحد في كل طابق مشترك .
في كل غرفة فيه حمام وبلكونة وسريرين ومكتبين وتلاجة صغيرة ودولاب كبير كنا بنحط هدومنا في جزء وبنسيب جزء تاني بنحط فيه أدوات المطبخ .. لإن المطبخ زاي ما قولتلك كان مشترك .
في البداية كان كل شيء ماشي تمام .. من غير أي مشاكل لحد ما بدأ ينتشر كلام في الطابق اللي إحنا فيه إنه في خيالات بتفضل تتحرك في الممر وناس بتمشي وتروح وتيجي بنص الليل!! .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
مش هكدب عليك .. أول ما سمعت كدا ضحكت .. وقولت لنفسي بقى أسيبهم هناك يجولي هنا .
بس دا مايمنعش إني كنت قلقانة وخاېفة من كلامهم.. عشان كدا بقينا ننام بدري .. ودا خلانا منحسش بأي حاجة .. ولما الكلام كتر أوي .. قررنا نفضل صاحيين ونشوف صحة الكلام اللي بيتقال .. مش يمكن مجرد كلام وخلاص .
يومها فضلنا سهرانين وبالفعل شوفنا خيالات من الفتحة اللي تحت الباب .. خيالات لناس بتمشي وبما إننا كنا جمب الباب .. كنا بنفتح الباب بسرعة .. بس والله ما كنا بنلاقي أي حد !! .
نقفل الباب تظهر الخيالات من تاني .. ومش بشړ بقى ولا بني أدمين لأ دول خيالات .
يوميها ماقدرناش ننام من الخۏف .. قعدنا نقرأ قرآن ومرعوبين.. شوية وبدأنا نسمع صوت حاجة أتكسرت .
و الصوت كان في غرفتنا .. كان بالتحديد جوة الدولاب اللي بنحط فيها الأطباق وأغراض المطبخ .
فتحت الدولاب .. لقيت طبق واقف ومشروخ من النص .. الطبق واقف حرفيا مش مسنود على حاجة وراه ولا قدامه .. منظر غريب سوري أعذرني عمر ماحد هيتخيله خالص .. الطبق مش واقع ومكسور لا واقف ومشروخ !!!!!
 

انت في الصفحة 1 من 4 صفحات